“ ျပဳျပင္ ” သူေသာ စကားလံုးသည္ သိပ္ကို အဓိပၸါယ္ရွိလွသည္၊ စာလံုးေလး ႏွစ္လံုးတည္းသာရွိေပမဲ့ မ်ားစြာမွကုိ သိပ္သည္းက်စ္လစ္ မာခဲသည္၊ ေလာကမွာ ျပဳျပင္စရာ မလိုေသာအရာသည္”ဘယ္ ေသာအခါမွ ေျပာင္းလည္းျခင္း ပ်က္စီးျခင္း ေဟာင္းႏြမ္းျခင္း မရွိေသာ ဓမၼပင္ျဖစ္သည္” ၊ က်န္တဲ့အရာေတြကုိေတာ့ ျပဳျပင္ျခင္းဆိုတဲ့ စကားနဲ႕ မပတ္သက္ေအာင္ ဘယ္လုိမွ ဆြဲထုတ္လို႕မရႏုိင္ပါဘူး။
ရုပ္၀တၳဳတုိင္းမွာ ----
“စတင္ျဖစ္ျခင္း- ဥပၸါဒ၊ စတင္ျဖစ္ျခင္း - ဥပစယ” ဆိုတဲ့စကားေတြ ရွိပါသည္၊ သူတို႕ေနာက္မွာ ကပ္လုိက္ လာတာက---
“မပ်က္သေယာင္ တည္ေနျခင္း- ဌီ ၊ မပ်က္သေယာက္တည္ေနျခင္း - သႏၱတိ” ၊
“သိသိသာသာ ပ်က္စီးသြားျခင္း - ဘဂၤ၊ - သိသိသာသာ ပ်က္စီးလာျခင္း - ဇရတာ” ၊
“ျဖစ္ၿပီးသည့္အတုိင္း တည္မေနျခင္း- အနိစၥတာ” စတဲ့ စကားလံုးေတြကုိ ေတြ႕ရသည္။
(အထက္ပါ စကားလံုးမ်ားကုိ အဘိဓမၼတၳ၀ိဘာ၀နီဋီကာနဲ႕အညီျပန္ဆိုထားတာ မဟုတ္ပါ၊ အမ်ားနားလည္ ေအာင္သာ ျပန္ဆိုထားျခင္းျဖစ္သည္) ။
လူရယ္လို႕ စတင္ျဖစ္လာၿပီးရင္ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕ ပ်က္လာျမဲျဖစ္သည္၊ တစ္ျဖည္းျဖည္း ပ်က္လာတာကို လူေတြက အဟုတ္ၾကီးမွတ္ၿပီး “ၾကည့္ေကာင္းလာတယ္” (အလတ္ပို္င္းအရြယ္) လို႕ေျပာတတ္ၾကသည္၊ ပ်က္လာတာက သိသာလာတဲ့အခါမွာေတာ့ အားလံုးက “ေအာ့အန္ မတတ္” ျဖစ္ၾကရသည္(ေနာက္ဆံုးပိုင္း အရြယ္)၊ အဲဒီမွာပဲ- ပ်က္လာတဲ့ မ်က္စိကိုလည္း မ်က္ႏွာသက္ျခင္းျဖင့္ ျပင္ေပးေနရသည္၊ ႏွာေခါင္း အစ အနာမာ၀ကုိးေပါက္လံုးကို ျပင္ေပးေနရသည္၊ ပ်က္လာတဲ့ အသားေရ ဆံပင္ သြားေတြ အင္းအားေတြ အားလံုးကို လိုက္ျပင္ေနရသည္၊ ဒါေပမဲ့ ျပင္ေပးေနရတယ္လို႕ ႏွလံုးမသြင္းမိၾကပါဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႕ လဲဆိုေတာ့ - မသိမႈ႕ ေမာဟက (သဘာ၀ျဖစ္ပ်က္မႈ႕အမွန္ကုိ မသိပဲ ျပဳျပင္လို႕ရတယ္လို႕ အမွားကုိ သိျမင္ျခင္း) ဖံုးထားလို႕ ပဲျဖစ္ပါတယ္၊ (ေမာဟ တစ္ခုတည္းကို ေျပာလိုက္တာဟာ ေမာဟသည္ အကုသိုလ္တုိင္း မသိမႈ႕တုိင္းမွာ ပါ၀င္ ေနတာၾကာင့္ပါ)၊ ျပင္လို႕ရမယ္လို႔ ထင္ၿပီး ျပင္ေနမိၾကေတာ့တာပါပဲ။
ေရေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး ညစ္ေပလာတဲ့ အညစ္ေၾကးေတြကို ေရနဲ႕ပဲ ျဖဴစင္သြားေအာင္ ျပင္ေပး ေဆးေၾကာေပး ရပါသည္၊ ဒီတုိင္းပါပဲ ကိုယ္နဲ႕ျပဳလုပ္မိလို႕ ျဖစ္သြားေသာ က်ိဳးပဲ့သြားေသာ သီလအညစ္အေၾကးကို ကိုယ္နဲ႕ မျပဳလုပ္ေတာ့ျခင္းျဖင့္ ျပန္လည္ေဆးေၾကာေပး ျပင္ေပးရပါမည္၊ ႏႈတ္ေၾကာင့္ က်ိဳးပဲ့သြားေသာ သီလအညစ္အေၾကးကိုလည္း ႏႈတ္ကို ထိန္းသိမ္းျခင္းျဖင့္ ေဆးေၾကာေပး ျပန္လည္ျပင္ေပးရပါမည္၊ စိတ္အေတြးေၾကာင့္ ျဖစ္လာတတ္တဲ့ အေတြးအညစ္အေၾကး အျပစ္ေတြကိုလည္း မေတြးေတာ့ျခင္းျဖင့္ ျပန္ျပင္ရပါမည္္၊(ေရေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ အညစ္ေၾကးကုိ ေရနဲ႕သာ ျပန္ေဆးေၾကာရသကဲ့သို႕ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ အညစ္ေၾကးေတြကို စိတ္နဲ႕ပဲ ျပန္လည္ ေဆးေၾကာသန္႕စင္ရတယ္ -- ဆိုတဲ့ ဗုဒၶစကားရွိေနသည္ မဟုတ္ပါလားဗ်ာ)။
စာေရးသူ သီဟုိဠ္ေရာက္မွ ျပဳျပင္ဆိုတာေလးကို ေလးနက္စြာ ေတြးမိခဲ့တာပါ၊ အဲဒီအေတြးေလးကို သိေစခ်င္လြန္းလို႕ ဒီေဆာင္းပါးေလးကုိ ေရးမိျခင္းပါ၊ (ျပင္ဆင္ၾကမယ့္ လူတိုင္းကုိ သိေစခ်င္တာပါ)၊ တစ္ေန႕မွာ စာေရးသူ၏ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ ေလဆိပ္ကိုသြားလို႕ လုိက္ပို႕သည္၊ ၿမိဳ႕လည္မွာ လမ္းျပင္ေနတာကို ေတြ႕ရသည္၊ ေသေသခ်ာခ်ာ ၾကည့္မိခဲ့သည္၊ သူတို႕လမ္းျပင္တာက ကၽြန္ေတာ္တို႕ျမန္မာ ျပည္က လမ္းျပင္သလိုမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး၊ အဲဒီအေၾကာင္းေလးကို အဓိကေျပာျပခ်င္သည္၊
လမ္းျပဳလုပ္တဲ့အခါမွာလည္း-----
(၁) ဘယ္လိုလုပ္ရင္ ၾကာရွည္ အသံုးခံမလဲ ဆိုတာကို ၾကည့္ၾကသည္၊
(၂) ဘယ္လုိလုပ္ရင္ ပုိၿပီးအသံုးတည့္မလဲဆိုတာကို စဥ္းစားၾကသည္၊
(၃)ဘယ္လိုလုပ္ရင္ သူ႕အလွအပ်က္ပဲ သဘာ၀အလွကို ပိုမုိေတာက္ပ လာေစနုိင္မလဲဆိုတာကို ဆင္ျခင္ ေတြးတတ္ၾကသည္၊
ဒီအခ်က္ေတြနဲ႕ ၾကည့္ၿပီး ယွဥ္ၿပီး လုပ္ၾကသည္၊ ျပဳလုပ္ၿပီး ပ်က္လာလို႕ ျပင္ဘို႕အခ်ိန္ ေရာက္လာၿပီ ဆိုရင္ လည္း ပ်က္တဲ့ေနရာေလးပဲ ျပင္သြားတာမ်ိဳးမဟုတ္ပါ၊ “အသီး တစ္လံုးမွာပါတဲ့ အျပစ္အနာေတြကို အကုန္ လုိက္ၿပီး လွီးထုတ္ပစ္သလိုမ်ိဳး ေဘးမွာရွိတဲ့ အျပစ္ျဖစ္လာႏုိင္မည့္ အရာေတြကိုပါ ဖ်က္ၿပီး ျပန္ျပင္သည္”၊ ထိုသုိ႕ျပဳလုပ္ျခင္းဟာ ပိုေကာင္းဘို႕ ၾကာရွည္ခံဘို႕ လုပ္လုိက္ျခင္းပါ၊ မပ်က္ေသးတာကိုလည္း ဖ်က္ဆီး ပစ္လိုက္တာမ်ိဳး မဟုတ္ပါ။
ေျခေထာက္မွာ ပိုးထိတဲ့လူတစ္ေယာက္ကို အေျခအေနအရ ၾကည့္ၿပီး ေျခေထာက္ကို ျဖတ္သင့္ရင္လည္း ျဖတ္ပစ္ရမည္၊ ထိုသုိ႕လုပ္ျခင္းသည္ ထိုလူ႕အတြက္ ပိုေကာင္းမည့္ လမ္းကို ရွာလိုက္ျခင္းသာျဖစ္သည္၊ စာေရးသူငယ္ငယ္က “ ေမေမ အ၀တ္ေတြ ျပန္လည္ ဖာေထးခ်ဳပ္တဲ့ အခါမွာ အေပါက္အျပဲ ေဘးပတ္ပတ္လည္ ေတာ္ေတာ္မ်ားကိုပါ ဆြဲယူၿပီး ျပန္ခ်ဳပ္တာကို” ေတြ႕ဖူးသည္၊ ထိုသုိ႕ ေဘးနားသားေတြကို ယူၿပီး ခ်ဳပ္ရျခင္းသည္ “ပိုမိုေကာင္းမြန္ဘို႕ ၾကာရွည္အသံုးခံဘို႕ အတြက္ ျဖစ္သည္ “ဆုိတာကုိ စာေရးသူတို႕သိႏုိင္သည္၊ ထုိသုိ႕သိၾကေသာ သီဟိုဠ္ႏိုင္ငံမွ လမ္းျပင္တာ၀န္ယူထား သူမ်ားသည္ လုိက္နာၾကသည္၊ ထိုနည္းအတုိင္း ျပန္လည္ျပဳျပင္ၾကသည္၊ သီဟုိဠ္္မွာ လမ္းေတြ ခဏခဏ ပ်က္ေနတာကိုလည္း (မေတြ႕ရ) ေတြ႕ရခဲသည္၊ ပ်က္လို႕ျပင္လွ်င္လည္း စာေရးသူေျပာခဲ့သလို ဘယ္လိုလုပ္ရင္ ၾကရွည္ခံမလဲဆိုတာကို အျမဲေတြးတတ္ၾက ျပန္ျပင္ၾကသည္။
ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ လမ္းေတြ ခဏခဏ ပ်က္သည္၊ ျပင္ေတာ့လည္း ခ်ိဳင့္ခြက္ထဲမွာ ေက်ာက္မႈန္႕ျဖဴးၿပီး ကတၱရာေစးသုတ္ထားခဲ့သည္၊ ၿပီးၿပီ၊ မနက္မွာျပင္ေသာလမ္းသည္ ညေနဘက္ဆို ပ်က္ျပန္ၿပီ၊ ေနရာတုိင္း လမ္းတုိင္းမွာ ေတြ႕ေနရသည္၊ ျမင္ေနရသည္၊ ဘာေၾကာင့္ ခဏခဏအလုပ္ရႈပ္ခံၿပီး ထိုသို႕ ျပင္ေနၾကပါသနည္း၊ (စာေရးသူ မေတြးတတ္ပါ)၊ ဘယ္လိုျပင္လုိက္လွ်င္ ၾကာရွည္ခံမယ္ ဆိုတဲ့ အေတြး မေတြးမိလို႕လား၊ ဒါမွမဟုတ္ ဘယ္လိုလုပ္ရတယ္ဆိုတာကို မသိၾကလို႕ပဲလား၊ စာေရသူမေျပာတတ္ေတာ့ပါ ၊ အလုပ္ရႈပ္မွ စားရလို႔ပဲလား၊ (အလုပ္ရႈပ္ေတာ့ ေန႕စဥ္အလုပ္ရွိၿပီး ေန႕စဥ္ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ အဆင္ေျပတာကိုဆိုလိုတာပါေနာ္)၊ ကိုပြမ္ပြမ္တို႕ ေျပာသလို “ကတၱရာ စားတယ္၊ ဘိလပ္ေျမစားတယ္” လို႕ေတာ့ မေျပာရဲပါ၊ ကၽြန္ေတာ္ေျပာလို ပါသည္၊ ျမန္မာျပည္က လမ္းျပင္နည္းကို ျပင္သင့္ၿပီးလို႕။
ကဆုန္လျပည့္ေန႕က စာေရးသူ Kandy city ကိုသြားျဖစ္ခဲ့သည္၊ အသြားကိုရထားနဲ႕ သြားသည္၊ အျပန္မွာေတာ့ ကားနဲ႕ျပန္ခဲ့သည္၊ ရထားေရာ ကားေရာ သြားဘူးေအာင္ ဗဟုသုတရေအာင္လို႕ စီစဥ္လုိက္ျခင္းျဖစ္သည္၊ ဘူတာမွာ သိပ္ကိုသေဘာက်တာ တစ္ခုရွိခဲ့သည္၊ “သန္႕ရွင္း ေနျခင္းပင္” ၊ ရႈပ္ရႈပ္ရွက္ရွက္ ဆူဆူညံညံ ပိုးလို ပက္လစ္ တုန္းလံုးေကြးေကာက္ေတြ အိပ္ေနတာမ်ိဳးကုိ မေတြ႕ရပါ၊ ထိုအခ်က္သည္လည္း စာေရးသတို႕ ျမန္မာျပည္က ဘူတာရံုမ်ားမွာ ျပင္ရမယ့္ အခ်က္တစ္ခုျဖစ္သည္၊ ရထားနဲ႕သြားတုန္း ၾကည့္လို႕ရသမွ် ေလ်ာက္ၾကည့္သည္၊ ေက်ာက္ေတာင္မ်ားကို လိႈင္ေဖာက္မွ ပိုလွမည္ဆုိလွ်င္ လိႈ္င္ေဖာက္လိုက္သည္၊ ဥမင္လႈိင္မ်ား အရွည္ၾကီးေတြမဟုတ္ေသာ္လည္း (၁၂) ခုေတာင္ရွိသည္ဟု မွတ္မွတ္ရရ မွတ္ထားေသာ သူငယ္ခ်င္းက ေျပာသည္၊ စာေရးသူကေတာ့ ထိုအခ်က္ကို မွတ္ထားဘို႕ စိတ္ကူးမေပၚခဲ့ပါ၊ ဥမင္းလႈိင္ေတြက ခရီးသြားမ်ားကို ဆြဲေဆာင္ႏုိင္မႈ႕ရွိတာကေတာ့ မွန္ေနေပသည္၊ အဲဒီအခ်က္ကိုေတာ့ စာေရးသူ သတိထားမိသည္။
တူးပစ္မွ ပိုလွမည္ ပိုၿပီးၾကာရွည္ခံမည္ ဆိုလွ်င္ တူးပစ္သည္၊ တစ္ခ်ိဳ႕ေနရာမွာ ဖို႕ပစ္မွ အဆင္ေျပမည္ ဆိုလွ်င္ ဖို႕ထားတာေတြကိုေတြ႕ခဲ့ရသည္၊ လမ္းကုိ ေျဖာင့္ေအာင္ လုပ္သည္၊ ေကြ႕ေကာက္လုပ္ေန တာမ်ိဳးကို သိပ္မေတြ႕ရ၊ သူတို႕စနစ္သည္ ဘာပဲလုပ္လုပ္----
(၁) အမ်ားျပည္သူအတြက္ အသံုး၀င္ရမည္၊
(၂) ၾကာရွည္ခိုင္ခံ့ရမည္၊
(၃) သဘာ၀အလွတရားကို မဖ်က္ဆီးပဲ သဘာ၀အလွကို ပိုမို ထင္လင္း သိသာျမင္လြယ္ေစရမည္ - ဟူေသာ အခ်က္မ်ားကိုလက္ကိုင္ ထားတတ္ၾကသည္။
တစ္ေနရာတြင္ ေျမရထားလမ္းရွိေနပါလွ်က္ ကံုးတံတားျဖင့္ ရထားလမ္းအသစ္ေဆာင္လုပ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္၊ စာေရးသူ၏ ေဘးတြင္ရွိေသာ ကုလားကို ေမးၾကည့္သည္၊ သူက“ ခရီးတြင္က်ယ္ေအာင္လုိ႕၊ ျမန္ေအာင္လို႕၊ airway လုပ္ထားတာ” လို႕ ေျပာျပသည္၊ ဆက္ၿပီး “ခုေမာင္းေနတာက ကႏၱီေရာက္ေအာင္ ဘယ္ေလာက္အခ်ိန္ေပးရတယ္၊ airway ၿပီးသြားလုိ႕ရွိရင္ ဘယ္ေလာက္ပဲ အခ်ိန္ကုန္ေတာ့မယ္၊ အခ်ိန္ေပးရေတာ့မယ္” လို႕ ေျပာျပ ရွင္းျပေသးသည္၊ အင္း သူတို႕ ျပင္လုိက္တာသည္ ျပည့္သူ႕ဘ႑ာကို(ႏုိင္ငံ၏ဘ႑ာ) အလဟသတ္ ျဖဳန္းတီး ပစ္တာမ်ိဳးမဟုတ္ၾကပါ၊ ကုန္သြားတာထက္ မ်ားစြာေသာ အက်ိဳးရွိမွ သာလွ်င္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္တတ္ၾကသည္ကိုလည္း အတုယူဖြယ္ မွတ္သားမိသည္၊ ထိုလမ္းသစ္သည္ မလုပ္လွ်င္လည္း ျဖစ္သည္၊ သို႕ေသာ္ သူတို႕ျပည္သူေတြအတြက္ မ်ားစြာအက်ိဳးရွိမည္ျဖစ္သျဖင့္ လုပ္ေနၾကျခင္း လမ္းသစ္ျပင္ေနၾကျခင္းျဖစ္သည္၊ ထုိအခ်က္ကိုလည္း အတုယူၿပီ ျမန္မာျပည္က လမ္းသစ္မ်ား ေရကန္ဆည္သစ္မ်ားတည္ေဆာက္မႈ႕စနစ္ကို ေျပာင္းလဲသင့္တာ ေျပာင္းလဲရ မည္၊ ျပင္ဆင္သင့္တာ ျပင္ဆင္ရေပမည္။
တစ္ေနရာတြင္ ကားလမ္းကို တိုးခ်ဲ႕ဘို႕ျပင္ေနၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္၊ ဒါနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး “ ငါတို႕ဆီမွာ လမ္းျပင္ရင္ ေဘးက အိမ္ေတြက စိတ္ညစ္ရတယ္၊ မင္းဆို႕ဆီမွာ ခုလိုလုပ္ေတာ့ ဘယ္လုိလုပ္သလဲ၊ ဒီတိုးခ်ဲ႕ျပင္ဆင္တဲ့လမ္းထဲမွာ ပါတဲ့အိမ္က လူေတြကို သေဘာတူ/မတူ ဆႏၵမဲယူၾကေသးသလား” လို႕ ေမးၾကည့္မိသည္၊ ဒီမုိကေရစီ ႏုိင္ငံဆိုေတာ့ ေမးမိတာေပါ့ေနာ္၊ ကုလားက “ ဟင္ စိတ္မညစ္ၾကပါဘူး၊ အဲလိုပါရင္ကို ၀မ္းသာေနၾကတာ၊ ပါတာက နည္းနည္းေလ၊ ေလ်ာ္ေၾကးရတာက မ်ားတယ္၊ ေရာင္းရင္ ငါးသိန္းရမယ့္ေနရာဟာ အဲလိုထဲပါသြားရင္ ခုႏွစ္သိန္းေလာက္ရတယ္၊ ေရာင္းရေစ်းထက္ အစိုးရေလ်ာ္ေၾကးက ပိုရတယ္၊ အဲဒါေၾကာင့္ ပါပါေစလို႕ပဲ ဆုေတာင္းၾကတဲ့လူေတြမ်ားတယ္”လို႕ ေျဖပါသည္၊ ဟုတ္သည္ မဟုတ္သည္ေတာ့ စာေရးသူ ေသခ်ာတတ္အပ္ မသိပါ၊ ဟုတ္ခဲ့လွ်င္ေတာ့ သိပ္ေကာင္းသည့္ စနစ္နဲ႕ ျပင္ဆင္မႈ႕တစ္ခုပါပဲ။
စာေရးသူတို႔ရြာမွာ တရုတ္ေတြက ေရနံရွာဘို႔ သက္ဆုိင္ရာလူၾကီးမ်ားနဲ႕လာၿပီး ကားလမ္းေဖာက္လုပ္သည္၊ လမ္းခ်ဲ႕ဘို႕ ျပင္ဘို႔ လမ္းေျမသတ္မွတ္ၾကသည္၊ လမ္းေဘးအိမ္မ်ား ေတာ္ေတာ္ေလး မၾကည္မသာျဖစ္ၾကရ သည္၊ သို႕ေသာ္လည္း မတတ္ႏုိင္ပါ၊ လယ္ယာေျမေတြ ပါသည္၊ တရုတ္တို႕ ေရနံတူးမည့္ လယ္ကြက္ေတြ ယာေျမေတြ သိမ္းခံရတဲ့အထဲ ပါသြားသည္၊ ေတာင္သူလုပ္သား လယ္သမားမ်ား ဘာမွမေျပာသာခဲ့ပါ၊ ေလ်ာ္ေၾကးလည္းမရပါ၊ ေနာက္တက္လာသည့္ ရပ္ရြာဥကၠ႒က ဗဟုသုတၾကြယ္၀သူ ျဖစ္ေနေတာ့ အတင္းလုိက္ၿပီး လုိက္လုပ္သျဖင့္ ေရာင္းေစ်းထက္ တ၀က္ေၾကးေတာ့ ရၾကသည္ဟု ၾကားသိရသည္၊ ဒီမွာနဲ႕ယွဥ္ရင္ေတာ့ ကြာလွသည္၊ အင္းေလ “ မရတာနဲ႕စာလွ်င္ေတာ့ ေတာ္ေသးသည္ေပါ့ “၊ ျပင္ဆင္မႈ႕သည္ ျပည္သူမ်ားအတြက္ အက်ိဳးရွိေသာ ျပင္ဆင္မႈ႕မ်ိဳး ျဖစ္သင့္သည္ကေတာ့ အမွန္ပင္။
ကႏၱီေရာက္ေတာ့ အႏွစ္- ၂၀ မွ တစ္ၾကိမ္သာ ျပဳလုပ္ေသာ စြယ္ေတာ္ပြားလွည့္ပြဲနဲ႕ၾကံဳရသည္၊ စာေရးသူတို႕ ျမန္မာျပည္မွာဆိုလွ်င္ေတာ့ တကယ့္ကို ၾကီးက်ယ္တဲ့ ၾကံဳရခဲတဲ့ ဘုရားပြဲေတာ္ေပါ့၊ (အႏွစ္-၂၀မွ တစ္ၾကိမ္သာ ျပဳလုပ္သည္ဟု ကုလားမ်ားက ေျပာျပျခင္းျဖစ္သည္၊ ဟုတ္လား မဟုတ္လားေတာ့ စာေရးသူ မသိပါ)၊ ၾကီးက်ယ္ခန္းနားေသာ စြယ္ေတာ္ပြားလွည့္ပြဲတြင္ သူတို႕ႏုိင္ငံ၏ ယာဥ္ေက်းမႈ႕ ကကြက္မ်ိဳးစံုကို ကျပ ပူေဇာ္ ၾကသည္၊ တစ္ဖြဲ႕ၿပီးတစ္ဖြဲ႕ စြယ္ေတာ္ပြား တင္ေဆာင္ထားေသာ ေရႊဆင္ေတာ္၏ ေရွ႕မွာ ပူေဇာ္ကျပၾကသည္၊ သူတို႕သီဆုိေသာ သီခ်င္းမ်ားသည္ ဘုရား တရား သံဃာကို ပူေဇာ္ေသာ သီးခ်င္းမ်ားသာျဖစ္သည္၊ အေပ်ာ္သေဘာ လံုး၀မေရာပါ၊ သူတို႔ကျပေသာ အကမ်ားသည္လည္း ဗုဒၶ၀င္ အကမ်ားနဲ႔ သူူတို႔ႏုိင္ငံ၏ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဆင္းသက္လာေသာ ယဥ္ေက်းမႈ႔အကမ်ားသာ ျဖစ္သည္၊ စာေရးသူမ်က္စိ ထဲမွာေတာ့ “ဘီးလူးကေတြ” လို႕ပဲ ထင္ခဲ့သည္၊ ဟိ။
စာေရးသူ ေျပာလိုသည္က ဘုရားကုိပူေဇာ္ေသာ ပြဲေတာ္မွာ ပူေဇာ္မႈ႕သက္သက္ျဖင့္သာ ျပဳလုပ္သြားသည့္ စနစ္ကို ေျပာလိုျခင္းျဖစ္သည္၊ သိပ္ကုိ အတုယူဘို႕ေကာင္းလွသည္၊ စာေရးသူတို႕ ျမန္မာျပည္သာဆိုလွ်င္ ဒီလို ေန႕မ်ိဳးမွာ ဘယ္ေလာက္မ်ား ေသာင္းက်န္းမူးရူး ေနၾကမလဲလို႕ ေတြးမိသည္၊ ဒီမွာ အဲလိုမရွိၾက၊ သန္႕သန္႕ ရွင္းရွင္း တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႕ ပူေဇာ္ၾကသည္၊ ဆန္ေစ့ထဲမွာ ၾကြက္ေခ်း အေရာမခံၾကပါ၊ ဒီအခ်က္ေလးကို အတုယူၿပီး စာေရးသူတို႕ ျမန္မာျပည္က ဘုရားပြဲမ်ားမွာ ပူေဇာ္ပံု ပူေဇာ္နည္းကို ျပင္သင့္လွပါၿပီ၊ ျမန္မာျပည္သူ/သားမ်ားကို စြယ္ေတာ္ပူေဇာ္ပြဲျဖစ္သည့္ ထုိပြဲေတာ္ကို ျမင္ေစခ်င္သည္ ၊ ၾကည့္ေစခ်င္သည္၊ အတုယူေေစခ်င္သည္၊ ျပင္ဆင္ေစခ်င္သည္၊ ျမန္မာျပည္သူ/သားမ်ားနဲ႕ “ကုသိုလ္တပဲ၊ ငရဲတစ္ပိႆာ” ဟူ သည္နဲ႔ သိပ္ကိုလုိက္ဖက္ ညီေနသည္၊ မေကာင္းပါ၊ ျပင္ဆင္သင့္သည္၊ ျပင္ဆင္ေစခ်င္သည္။
စာေရးသူတို႔သည္ တကၠသိုလ္သြားေသာအခါ ကားကုိစီးလံုး ငွါးသြားတာလည္း ရွိသည္၊ လုိင္းကားစီးသြားတာ လည္း ရွိသည္၊ တစ္ေန႔ စာေရးသူသည္ ငွါးထားေသာ ကားကို မမီလိုက္၊ အိပ္ေပ်ာ္ေနခဲ့သည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ လုိင္းကား စီးၿပီး သြားသည္၊ လုိင္းကားေပၚမွာ ခံုအားလံုး ျပည့္ေနသည္၊ စာေရးသူတက္သြားေတာ့ ထိပ္ဆံုးခံုမွ လူႏွစ္ေယာက္က ေနရာဖယ္ေပးရွာသည္၊ ေနာက္တစ္မွတ္တုိင္မွာ စစ္အရာရွိတစ္ဦးတက္လာသည္၊ ေနရာဖယ္ေပးထားေသာ ထိုလူႏွစ္ေယာက္က စာေရးသူေဘးမွ လြတ္ေနေသာ ေနရာမွာထုိင္ဘို႔ ကုလားလို ေျပာသည္၊ စစ္အရာရွိလည္း ၀င္ထုိင္သည္၊ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာမ်ားကုိ နားမလည္ေသာ္လည္း ထိုလူ၏ လက္ေမာင္းေပၚ ပခုံုးေပၚမွ တံဆိပ္မ်ား အပြင့္မ်ားကုိ ၾကည့္ယံုျဖင့္ အရာရွိတစ္ဦးဆိုတာကုိ သိႏုိင္သည္။
ေနာက္တစ္ေနရာေရာက္ေတာ့ ကုိယ္၀န္ေဆာင္ကုလားမတစ္ေယာက္ တက္လာသည္၊ စစ္အရာရွိသည္ လွ်င္ျမန္စြာပင္ ေနရာမွထၿပီး ထုိကုိယ္၀န္ေဆာင္ကုလားမကို ေနရာေပးသည္၊ ေဖးမ ကူတြဲလို႔ပါပဲ၊ သူသည္ လည္း သာမာန္ျပည္သူမ်ားနည္းတူ မတ္တတ္ရပ္စီးသည္၊ ျပည္သူေတြနဲ႔ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးစကားေျပာလွ်က္၊ ရဟန္းေတာ္မ်ား သီလရွင္မ်ား ဘိကၡဳနီမ်ားကားေပၚတက္လာလွ်င္ ေျပာေနစရာမလိုပါ၊ “ေရွ႕ဆံုးခံုမွ” ဟုလည္း သတ္မွတ္မထားပါ၊ ကားေပၚတက္လာေသာ အေရအတြက္နဲ႔အမွ် ေနရာဖယ္ေပးၾကသည္၊ ထိုသုိ႔ေနရာဖယ္ေပးတာကို သိပ္သေဘာက်သည္၊ စာေရးသူတို႔ ႏုိင္ငံမွာဆုိွလွ်င္ေတာ့ “ စပါယ္ယာက အသံကြဲေအာင္ ေအာ္ေျပာေနရသည္၊ ဒါေတာင္ ၾကည္ၾကည္သာသာနဲ႔ ေနရာဖယ္ေပးတတ္ၾကတာက နည္းပါးလွသည္” ၊ ထုိအခ်က္သည္လည္း ျပဳျပင္သင့္ေသာ အခ်က္ထဲမွာ တစ္ခုအပါအ၀င္ျဖစ္သည္၊ ယခု စစ္အရာရွိတစ္ဦး၏ လုပ္ရပ္ကိုေတာ့ စာေရးသူ ပိုလို႔ပိုလို႔ သေဘာက်မိသည္၊ စာဖတ္သူကိုယ္တုိင္သာ စစ္အရာရွိၾကီးတစ္ဦး ျဖစ္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ------------------------ ။
စာေရးသူ မႏၱေလးမွာ ေနစဥ္က မ်က္ရည္စေလးမ်ားထြက္ေလာက္ေအာင္ကို ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းေသာ အျဖစ္အပ်က္တစ္ခုနဲ႔ ၾကံဳဖူးသည္၊ တစ္ေန႔ စာေရးသူ ၿမိဳ႔ထဲကို သြားသည္၊ အမွတ္(၅)ကားနဲ႔ပါ၊ ကားေပၚမွာ စာေရးသူေရာ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသူေတြေရာ MITU - မွ ဆရာမေတြေရာ အျခားခရီးသည္ေတြေရာေပါ့၊ နန္းေရွ႕ေစ်းမွ ငါးေရာင္းေသာ ေစ်းသည္ သံုးဦးတက္လာသည္၊ ဟိ၊ သူတို႔သည္ အျပင္အဆင္မရွိ၊ အ၀တ္အစားခပ္ႏြမ္းႏြမ္းေတြနဲ႔၊ ငါးနံ႕ေတြကလည္း နံလုိက္တာ မေျပာပါနဲ႔ေတာ့၊ သူတို႔တက္ၿပီးေတာ့ ကားေပၚမွာ ေနရာလြတ္မရွိေတာ့ပါ၊ စာေရးသူလည္း ထိုအနံကို ရလိုက္ေတာ့ ေဘးမွ ေက်ာင္းသူမ်ား ဆရာမမ်ားကို တစ္ခ်က္ငဲ့ၾကည့္မိသည္၊ သူတို႔ ၀တ္စားထားတာေတြ ေၾကာင့္ပါ၊ ထင္တဲ့အတုိင္းပါပဲ၊ သူတို႔က အိတ္ထဲမွာ ပါလာေသာ ပ၀ါတို႔ စမတ္တို႔ျဖင့္ သူတို႔ ႏွာေခါင္းကို ဖံုးအုပ္ၾကသည္၊ စာေရးသူျပံဳးမိသည္၊ “ဒီလို ေစ်းသည္ေတြရွိေနလို႔ အဆင္ေျပေနတယ္ဆိုတာကို သူတို႔ မသိၾကဘူး “ လို႔ ေတြးမိလို႔ပါ၊ က်ံဳးအေရွ႕ေတာင္ေတာင့္ မီးပြိဳင့္အေက်ာ္မွာ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦး တက္လာသည္၊ ဘယ္သူမွ ေနရာဖယ္မေပးမွာ စာေရးသူက ေနရာကို နည္းနည္းက်ံဳ႕ေပးလုိက္သည္၊ သို႔ေသာ္လည္း သူ႔ကုိယ္က ေနရာယူတာမ်ားသည္၊ ထို႔ေၾကာင့္သိပ္အဆင္မေျပ၊ ထုိအခါ ေစ်းသည္သံုးဦးတြင္ အၾကီးဆံုး ေစ်းသည္က “ညီမေလး ဒီမွာလာထုိင္” ဟု ေျပာၿပီး သူ႔ေဘးမွာ ေစ်းသည္ႏွစ္ေယာက္ကိုလည္း အလယ္တြင္ဆင္းထုိင္ဘို႔ ေျပာသည္၊ သူတို႔သံုးေယာက္ အလည္မွာထုိင္ၿပီး ကိုယ္၀န္အမ်ိဳးသမီးကို ေနရာေပးၾကသည္၊ စာေရးသူေလ ထိုေစ်းသည္သံုးေယာက္ကို ၾကည့္ၿပီး ၀မ္းသာလို႔မဆံုးပါ၊ သူတို႔ေတြရဲ႕ ပင္ကုိယ္အသိဥာဏ္ကို ေလးစားမိသည္။
အသိဥာဏ္သည္ ပင္ကုိယ္ေမြးကတည္းပါလာေသာ အသိဥာဏ္ရယ္(ပဋိသေႏၶပညာ) ပညာသင္ယူရင္းျဖင့္ စာဖတ္ျခင္းျဖင့္ တုိးတက္လာေသာ အသိဥာဏ္ရယ္(ပ၀တၱိပညာ) ဟု ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္၊ တစ္ခ်ိဳ႔က ပင္ကုိယ္အသိဥာဏ္ထက္ထက္ သန္သန္ ပါလာၾကသည္၊ ထုိသူမ်ားကို ပင္ကို ပဋိသန္ေဓ ဥာဏ္ရွိသူမ်ားဟု ေခၚၾကသည္၊ တစ္ခ်ိဳ႕မွာပင္ကိုယ္ အသိဥာဏ္ထက္သန္ေသာ္လည္း ထက္ျမတ္ေသာ္လည္း ဒါနမ်ဳိးေစ့ သီလမ်ိဳးေစ့ နည္းပါးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ဆင္းရဲျခင္း ရုပ္ဆုိးျခင္းမ်ားကို ပုိင္ဆုိင္ေနၾကသည္၊ တစ္ခ်ိဳ႕မွာ ဒါနမ်ိဳးေစ့လည္းေကာင္း သီလမ်ိဳးေစ့လည္း ေကာင္းခဲ့ၾကသျဖင့္ ခ်မ္းသာျခင္း ရုပ္လွျခင္းမ်ားကို ပုိင္ဆုိင္ ေနၾကသည္၊ အမ်ိဳးမ်ိဳးေပါ့ေနာ္၊ ကံခ်င္းမွ မတူၾကတာေလ၊ တစ္ခ်ိဳ႕မွာ ပင္ကိုယ္အသိဥာဏ္ ္မထက္သန္ ေသာ္လည္း ဒါမ်ိဳးေစ့ေကာင္းျခင္း သီလမ်ိဳးေစ့ ေကာင္းျခင္းေၾကာင့္ အသိဥာဏ္မရွိေပမဲ့ ခ်မ္းသာျခင္း ရုပ္လွျခင္းမ်ားကို ပုိင္ဆုိင္ေနၾကသည္၊ တစ္ခ်ိဳ႕မွာ ပင္ကိုယ္အသိဥာဏ္လည္းမပါ ဒါနမ်ိဳးေစ့လည္း သိပ္မေကာင္း သီလမ်ိဳးေစ့လည္း သိပ္မေကာင္းသျဖင့္ အသိဥာဏ္လည္းမရွိ ဆင္းလည္းဆင္းရဲ ရုပ္လည္းမလွျခင္းမ်ားကို ပိုင္ဆိုင္ေနၾကရသည္၊ ပင္ကိုအသိဥာဏ္ နည္းပါးပါက မ်က္ေမွာက္မွာ စာဖတ္ျခင္း နားေထာင္ျခင္း မွတ္သားျခင္းျဖင့္ အသိဥာဏ္ကိုရၾကသည္၊ ထိုသို႔ရယူျခင္းျဖင့္ အသိဥာဏ္ရွိလာသူကို ပ၀တၱိဥာဏ္ရွိသူမ်ားဟု ေခၚၾကသည္၊ ကဲ စာလည္းရွည္သြားပါၿပီ၊ စာေရးသူ ေျပာခ်င္တာက ပင္ကုိယ္အသိဥာဏ္နည္းပါးးသူမ်ားသည္ “ စာဖတ္ျခင္း အတုယူျခင္း မွတ္သားျခင္း နားေထာင္ျခင္း ေလ့လာျခင္း မ်ားျဖင့္ ပ၀တၱိအသိဥာဏ္ရွိသူမ်ားျဖစ္ေအာင္ ၾကိဳးစား ျပင္ဆင္ႏုိင္ၾကပါေစလို႔ “။
ျဖစ္ခဲ့ၿပီးတာ ျပဳခဲ့ၿပီးတာကိုေတာ့ ထားလုိက္ေတာ့၊ ျပန္လုိခ်င္လို႕လည္း မရေတာ့ပါ၊ ကုန္လြန္ခဲ့ပါၿပီ၊ ေနာက္ကို ထိုသို႕မျဖစ္ေအာင္ ျပင္ဆင္သင့္သည္၊ ကုလားမ်ားသည္ အသားမည္းေသာ္လည္း ဗုဒၶ၏ သိမ္ေမြ႕ေသာ ျဖဴစင္ေသာ သန္႕ရွင္းေသာ ေအးျမေသာ အဆံုးအမမ်ား ရင္ထဲတြင္ ကိန္းေအာင္ေနလို႕ ထင္သည္၊ သိပ္ကို ယဥ္ေက်းတည္ၿငိမ္ၾကသည္၊ သူတို႕မ်က္လံုးမ်ားသည္ ၾကည္လင္သည္၊ သူတို႕အၾကည့္ သည္ သန္႕ရွင္းသည္၊ သူတို႕ အျပံဳးမ်ားသည္ ေအးျမလွသည္၊ မာယာနည္းသည္၊ (ဗုဒၶအဆံုးအမမ်ား ရင္ထဲကိန္းေသာ အသားမည္းကုလားမ်ားသည္ အသားသာ မည္းေသာ္လည္း ႏွလံုးသား ျဖဴၾကသည္၊ ဗုဒၶ၏ သိမ္ေမြ႕ေသာ အဆံုးအမတို႕မရွိေသာ အတၱဆန္ေသာ ႏုိင္လိုမင္းထက္ျပဳလိုေသာစိတ္ထား ရွိသူမ်ားမွာေတာ့ လူျဖဴလူမည္းမေရြးပါ၊ ႏွလံုသားမျဖဴစင္ၾကပါ၊ သူတို႕အၾကည့္သည္လည္း မတည္ၿငိမ္ပါ၊ သူတို႕မ်က္လံုးမ်ား သည္လည္း မၾကည္လင္ပါ၊ သူတို႕အျပံဳးမ်ားသည္လည္း မေအးျမပါ)။
ဗုဒၶကိုပူေဇာ္မႈ႕နဲ႕ပတ္သက္ရင္ေတာ့ သီဟိုဠ္ကုိ အတုယူၿပီး ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ႏိုင္ငံမွာ ျပင္စရာေတြမ်ားစြာ ရွိေနပါသည္၊ (တစ္ခါက သိၾကားမင္းကို “ သိၾကားမင္း အသားမည္းသူကို ငမည္းလို႕ေခၚလို႕ရေပမဲ့ ရင္ထဲမွာ ျဖဴစင္တဲ့ စိတ္ထားရွိေနရင္ အဲဒီလူဟာ ငမည္းအစစ္မဟုတ္ဘူး၊ ငျဖဴျဖစ္တယ္၊ အသားျဖဴၿပီး ရင္ထဲမွာ ျဖဴစင္စိတ္ထားမရွိ စိတ္မည္းစိတ္ပုတ္စိတ္ညစ္ေတြသာရွိေနရင္ ငျဖဴလို႕ေခၚလို႕ရေပမဲ့ အဲဒီလူဟာ ငျဖဴအစစ္မဟုတ္ဘူး၊ ငမည္းျဖစ္တယ္”လိုိ႕ ျမတ္စြဘုရား မိန္႕ေတာ္မူခဲ့တာ ရွိပါသည္)။
ျပဳၿပီးသမွ် ျဖစ္ၿပီးသမွ် ေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ ဆိုးသည္ျဖစ္ေစ ဘာမွ ျပန္လုပ္လို႕မရေတာ့၊ ေကာင္းတာေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းသြားႏုိင္ဘို႕နဲ႕ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္လုပ္ေဆာင္နိုင္ဘို႕ ၾကိဳးစားရပါမည္၊ မေကာင္းတာ ေတြျပဳခဲ့ ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေနာင္မျပဳမိဘို႔ မျဖစ္ေအာင္ထိန္းဘို႔နဲ႔ လက္ရွိျပဳေနတာေတြ ျဖစ္ေနတာေတြ အေကာင္းေတြျဖစ္ေစဘို႕ ေနာင္ခံစားရမယ့္ အသီးအပြင့္ အက်ိဳးေက်းဇူးတရားေတြဟာ အေကာင္းေတြ ျဖစ္ေနဘို႕ လိုသည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိကိုယ္ကိုေရာ နီးရာစပ္ရာ သက္ဆိုင္ရာကုိေရာ ျပင္ၾကပါစို႕ ျပင္ေပးၾကပါစို႕ ျပင္ေပးႏုိင္ ေအာင္ၾကိဳးစားၾကပါစို႕လို႕----
No comments:
Post a Comment