စကားဟူသည္ လူတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ဆက္သြယ္ေပးေသာ အရာျဖစ္သည္၊ အရာရာတုိင္းကို လြယ္ကူစြာ ၿပီးေျမာက္ ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ေပးႏုိင္ေသာ အရာျဖစ္သည္။ စကား၏ အဓိက အေရးၾကီးေသာ အခ်က္မွာ နားလည္ဘို႔သာ ျဖစ္သည္၊ ကိုယ္ေျပာတာကို တစ္ဘက္သား သိသြားလွ်င္ သူ႔တာ၀န္ေက်ၿပီ၊ ေကာင္းေသာစကား မေကာင္းေသာစကား ျဖစ္ျခင္းသည္ စကားတာ၀န္မဟုတ္၊ ေျပာသူရဲ႕ စိတ္တာ၀န္သာ ျဖစ္သည္၊ မည္သည့္ ဘာသာ စကားကို ေျပာေျပာ နားလည္ေအာင္ေျပာတတ္ဘုိ႔လိုသည္၊ တစ္ဘက္သား နားလည္ႏုိင္မည့္စကားလံုးကုိ မေျပာတတ္လွ်င္ စကား၏ ကိုယ္စား ကိုယ္အမူအရာနဲ႔ အစား ထုိးရသည္။
စကားသည္ လြန္စြာ အေရးပါလွသည္၊ ခ်စ္ေၾကာင္း ၾကိဳက္ေၾကာင္း ႏွစ္သက္ေၾကာင္းကို မေျပာပဲ သိေနတာလည္း ရွိသည္၊ သိုိ႔ေသာ္လည္း သိေနေသာ္လည္း စကားျဖင့္ သက္ေသမထူခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ အခ်စ္မရဘဲ ေနာင္တသာ ရသြားၾကသူမ်ားလည္း ရွိသည္၊ ခ်စ္သူနဲ႔ ေ၀ကြာသြားရသူမ်ားလည္း ရွိသည္၊ တရားစကား တရားအေၾကာင္းကို ေျပာဆိုရာမွာလည္း စကားသည္ အေရးၾကီးေသာ အခန္းက႑မွ ပါ၀င္သည္၊ တရားသည္ ကိုယ္ စိတ္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ရေသာ အလုပ္ျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုသို႔လုပ္တတ္ေအာင္ သင္ျပေပးေသာ ဆရာသည္ စကားကိုသာ အဓိက သံုးရသည္၊ အလုပ္တစ္ခုခုလုပ္လွ်င္လည္း စကားသည္ မပါမျဖစ္၊ တစ္ေနရာရာကို သြားလွ်င္လည္း စကား မပါမျဖစ္၊ အရာရာတုိင္းတြင္ စကားသည္ ပါေနရသည္၊ သို႔ဆိုလွ်င္ စကားသည္ မည္မွ်အေရးပါ အရာေရာက္သည္ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ နားလည္ႏုိင္သည္။ သိႏုိင္သည္။
စကားေျပာရာတြင္ အဓိကအခ်က္သည္ တစ္ဘက္သား နားလည္ဘို႔သာျဖစ္သည္ ဟူေသာအခ်က္ပင္။ ထုိအခ်က္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သေဘာက်စရာေကာင္းေသာ အခ်က္အလက္ အနည္းငယ္ကို ေရးသား တင္ျပခ်င္သည္၊ ထုိအေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ တကယ့္ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား ျဖစ္သည္ ဆိုတာကိုေတာ့ အာမခံပါသည္၊ သို႔ေသာ္လည္း ကိုယ္တုိင္ၾကံဳေတြ႔ခဲ့ေသာ ထုိပုဂ္ဂုိလ္မ်ားကို အမွန္တုိင္း နာမည္ေရးသားမည္ မဟုတ္ပါ။ ဖတ္ၾကည့္ၾကပါစို႔။
(၁) တစ္ရက္တြင္ ျမန္မာျမည္မွ ဘုန္းၾကီးတစ္ပါး ဂ်ပန္ျပည္သို႔ ေရာက္လာသည္၊ ေလဆိပ္အထြက္မွာ Immigration ျဖတ္ရသည္၊ မည္သည့္ႏုိင္ငံမဆို လုပ္ရသည့္ ကိစၥျဖစ္သည္၊ သူ႔ passport ကိုလည္း ျမင္ေရာ ျမန္မာ passport ျဖစ္ေနသျဖင့္ အျခား ခရီးသြားမ်ားလို ျပည္၀င္ခြင့္ကို ခ်က္ျခင္း ထုမေပးပါ၊ အျခားခရီးသည္မ်ား၏ passport ကိုေတာ့ ခဏၾကည့္ၿပီး " ဒုန္း ဒုန္း " ဆို ထုေပးလိုက္သည္။ မည္သည့္ႏုိင္ငံက ေလဆိပ္ျဖစ္ျဖစ္ ထုိသုိ႔ ေ၀့ခ်င္ၾကသည္၊ ရစ္ခ်င္ၾကသည္၊ ဘာေၾကာင့္မွန္းေတာ့ စာေရးသူလည္း တိတိက်က် မေျပာျပတတ္ပါ။ မ်က္ႏွာငယ္ ၾကရသည္ေတာ့ အမွန္၊ စာေရးသူတို႔ ႏုိင္ငံေလာက္ အက်ယ္အ၀န္း သယံဇာတ ဘယ္လုိမွယွဥ္မရတဲ့ ႏုိင္ငံေလးေတြမွာလည္း ထုိသုိ႔ ျဖစ္တတ္သည္၊ သို႔ျဖစ္လွ်င္ " ငါတုိ႔ မ်က္ႏွာသစ္တဲ့ ခြက္ေလာက္ရွိတဲ့ ႏုိင္ငံက လာၾကပ္ေနေသးတယ္ " လို႔ ေတြးေတြးၿပီး အရမ္း စိတ္တိုမိသည္၊ ဘယ္သူ႔ကုိ စိတ္တိုရမည္နည္း၊ စိတ္တိုမိတာေတာ့ အမွန္ပါ၊ ဘယ္သူ႔ကို စိတ္တိုတာလဲဆိုရင္ေတာ့ ေျပာျပဘို႔က ေ၀း၀ါးေနဆဲ၊ ကုိယ့္ဘ၀ရဲ႕ ကံကိုပဲ စိတ္တိုတာ ေကာင္းပါတယ္ေနာ္။
ဘုန္းၾကီးေလးလည္း ရပ္ေနရွာသည္၊ အျခားခရီးသည္မ်ားသာ ထြက္ထြက္သြားသည္၊ သူ႔အလွည့္ ေရာက္မလာခဲ့၊ ရပ္ေနရတာ ၾကာလာေတာ့လည္း ျမန္မာပီပီ စိတ္မရွည္တတ္သည့္ စရုိက္ေလးက ပါေနေတာ့ " you, other's passport ဒုန္းဒုန္း၊ my passport not ဒုန္းဒုန္း၊ why? " လို႔ လက္အမူအရာေတြနဲ႔ပါ ေျပာပစ္လုိက္သည္၊ ဘုန္းၾကီးက အဂၤလိပ္လိုလည္း သိပ္မေျပာတတ္ပါ၊ စာေရးသူတို႔ျမန္မာမ်ားသည္ စိတ္မရွည္ၾကပါ၊ တုိလာသည့္ စိတ္ဆုိးကိုလည္း မထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ၾကပါ၊ သူမ်ားနယ္လား ကိုယ့္နယ္လား/ သူမ်ား ျပည္လား ကုိယ့္ျပည္လား ဆိုတဲ့ အသိစိတ္ ေပ်ာက္ေပ်ာက္ကုန္သည္၊ ဂ်ပန္ျပည္က ျပည္၀င္ခြင့္မေပးလွ်င္ ဘယ္လိုမွ မတတ္ႏုိင္ပါ။ ေရႊျပည္သို႔ ျပန္လာရံုသာ ရွိသည္၊ အတတ္ႏုိင္ဆံုးေတာ့ သူမ်ားေနရာေရာက္လွ်င္ စိတ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္တာ အေကာင္းဆံုဟု ထင္မိသည္၊ ကိုယ့္ျပည္ ကိုယ့္ႏုိင္ငံမွ မဟုတ္တာေလ၊ ကိုယ့္မိခင္ျပည္မွာေတာင္ အဲလို လုပ္ရဲၾကတာ မွတ္လို႔၊ office or department သုိ႔ သြားလွ်င္ မ်က္ႏွာငယ္ေလးနဲ႔ ေသးသိမ္စိတ္နဲ႔ သြားၾကရသည္၊ ကိုယ့္ကုိယ္ကို ပုရြက္ဆိတ္ေလာက္ေတာင္ စိတ္ဓာတ္ မမာရဲခဲ့။ ေငါက္မွာ ဆူမွာ ေၾကာက္ေနရသည္၊ ကုိယ့္ျပည္သူေတြဆိုလွ်င္ အထင္ၾကီးစိတ္ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏုိးစိတ္ တန္းဘိုးထားစိတ္ ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးလိုစိတ္ေတြ အိပ္ေပ်ာ္ေနသည္ ထင္၏၊ " အပူလာေပးတယ္ အလုပ္ရႈပ္ေအာင္ လာလုပ္တယ္ " လို႔ ထင္ျမင္စိတ္ေတြသာ ႏုိးထေနၾကသည္။
မ်ားေသာအားျဖင့္ စိတ္ဆိုးသည့္ အမူအရာကို မည္သူမွ် မၾကိဳက္ၾက၊ မျမင္လိုၾက၊ မၾကည့္ခ်င္ၾက၊ သုိ႔ေသာ္လည္း ခုေတာ့ ဘုန္းၾကီးေလးရဲ႕ စိတ္ဆိုးသည့္ အမူအရာေလးက သိပ္ကို သေဘာက်စရာ ေကာင္း ေနသည္ထင္ရဲ႕ ၊ ဒါမွ မဟုတ္ ဘုန္းၾကီးေလး ေျပာလိုက္ေသာ စကားကို သေဘာက်လို႔ပဲလား ဘုန္းၾကီး ေလးရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ကို သေဘာက်လို႔ပဲ မေျပာတတ္၊ " ဒုန္းဒုန္း " ဆို ထုေပးလိုက္သည္၊ သူတို႔မ်က္ႏွာ သည္လည္း ျပံဳးလွ်င္ သေဘာက်လွ်က္၊ ဘုန္းၾကီးေလးမွာလည္း ၀မ္းသာလွ်က္ စိတ္ေအးလွ်က္ ။ အင္း ဘုန္းၾကီးေလး စိတ္တိုလိုက္တာက ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ကို စိတ္ခ်မ္းသာေစပါလားေနာ္၊ စိတ္တို စိတ္ဆုိးျခင္း ေၾကာင့္ ေပ်ာ္စရာ ၾကည္ႏူးစရာ ျဖစ္လာတတ္သည္လည္း သဘာ၀တရား တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္၊ " ေဒါသ အကုသုိလ္စိတ္နဲ႔ဦးတည္ေပမဲ့ ကုသုိလ္စိတ္ေတြျဖစ္လာတတ္သည္၊ ကုသုိလ္စိတ္နဲ႔ဦးတည္ေပမဲ့ အကုသုိလ္စိတ္ေတြျဖစ္လာ တတ္သည္၊ တပ္မက္ခ်စ္ခင္စိတ္နဲ႔ ဦးတည္ေပမဲ့ ကုသိုလ္စိတ္ေတြ ျဖစ္လာတတ္ သည္၊ ကုသုိလ္စိတ္နဲ႔ဦးတည္ေပမဲ့ တပ္မက္ခ်စ္ခင္ စြဲလန္းမႈ႔အကုသိုလ္ေတြ ျဖစ္လာတတ္သည္ " ဟူေသာ ေဒသနာလည္း(ပ႒ာန္း) ရွိေနသည္မဟုတ္ပါလားဗ်ာ။
ဘာေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဘုန္းၾကီးေလး ေျပာေသာ စကားသည္ အဂၤလိပ္ေရာ ျမန္မာေရာ ေရာေနေသာ္လည္း သူ႔စကားကို ဂ်ပန္ Immigration ဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ား သေဘာေပါက္နားလည္သည္။ ဘုန္းၾကီးေလးရဲ႕ စကားက ဘာကို ဆိုလိုတယ္ဆိုတာ သူတုိ႔ သိၾကသည္၊ အဓိကမွာ ကုိယ္ေျပာေသာ စကားကို တစ္ဘက္လူနားလည္ဘို႔သာ အေရးၾကီးသည္ မဟုတ္ပါဘူးဗ်ာ။
(၂) စာေရးသူ ေနေသာ ေက်ာင္းတြင္ ကြမ္းယာမ်ား ဟင္းခ်က္စရာမ်ား အေၾကာ္မ်ားကို ၀ယ္ခုိင္းလို႔ရေသာ ကုလားတစ္ေယာက္ရွိသည္၊ ဦးဇင္းေလး တစ္ပါးသည္ ကြမ္း၀ယ္ခုိင္းထားသျဖင့္ လာပုိ႔ျခင္း ျဖစ္သည္၊ ဦးဇင္းေလး တစ္ပါးသည္ ေက်ာင္းေပါက္၀မွာ လမ္းေလွ်ာက္ေနသည္၊ ထုိကုလားေလးက သူ႔ ဒူးကို လက္နဲ႔ပုတ္ျပၿပီး " This is problem ဟာမူးသရူး (ဘုန္းၾကီး) " ဟု ဦးဇင္းေလးကို ေျပာသည္ ေမးသည္။ ေျပာခံရေသာ ေမးခံရေသာ ဦးဇင္းေလးက " Aww; OK OK. He is in that room " ဟု ထို ဦးဇင္းေလးရွိေသာ အခန္းကို လက္ညိဳးထိုး ေျပာလုိက္သည္၊ ကြမ္းယာ၀ယ္္ခုိင္းထားသျဖင့္ လာပို႔ျခင္းျဖစ္သည္၊ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ပါ၊ ကုလားေျပာေသာ စကားကုိ အေမးခံရေသာ ဦးဇင္းေလးက နားလည္သည္၊ ထုိသုိ႔ တစ္ဘက္သား နားလည္ေအာင္ ေျပာတတ္ဘို႔သာ အေရးၾကီးသည္၊ ထုိကြမ္းယာ၀ယ္ခုိင္းေသာ ဦးဇင္းေလးသည္ ဒူး တစ္ဘက္ မသန္ပါ။ ေမြးရာပါ ျဖစ္သည္။
(၃) B. P. U တကၠသိုလ္တြင္ ေက်ာင္းတက္ေနေသာ ဦးဇင္းတစ္ပါးရွိသည္၊ သူတက္ေနေသာ အတန္း ထဲမွာေတာ့ သူက အသက္အၾကီးဆံုး။ ကုလား ဦးဇင္းေတြနဲ႔ အတူေက်ာင္းတက္ရသည္၊ ျမန္မာဦးဇင္း ေတြေရာေပါ့။ ေန႔တုိင္းလိုလုိ သူ႔ကုိ ကုလားဦးဇင္းတစ္ပါးက အျခားကုလားဦးဇင္းမ်ားနဲ႔ ေျပာဆို ရယ္ေမာ ေနသည္၊ ေလွာင္ေျပာင္သည္၊ ထုိအၾကီးဦးဇင္းက သူ႔ကို ေျပာဆိုေလွာင္ေျပာင္ ရယ္ေမာေနမွန္းသိသည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ မခံခ်င္၊ ျဖစ္ႏုိင္လွ်င္ ကုလားစကားနဲ႔ ခြက္ခြက္လန္ေအာင္ ျပန္ေျပာပစ္ခ်င္သည္၊ သို႔ေသာ္လည္း ကုလား စကားက မရ။ ဒါနဲ႔ပဲ အဂၤလိပ္လို ေျပာဘို႔ ျပင္ေတာ့သည္။ ေက်ာင္းကလည္း တက္ခါစ ျမန္မာျပည္တုန္းကလည္း ဂရမၼာကို ေကာင္းေကာင္း မေလ့လာခဲ့ရ၊ ေျပာခ်င္ေနသည့္စိတ္ကိုလည္း ထိန္းမရ၊ သူေျပာခ်င္တာက " မင္းတို႔က ငါ့သားေလာက္ပဲ ရွိေသးတယ္၊ ငါက မင္းတို႔အေဖေလာက္ရွိတယ္၊ မင္းတို႔ထက္ ငါက အမ်ားၾကီး ၾကီးတယ္၊ မင္းတို႔ မေျပာင္ေလွာင္သင့္ဘူး " ဟုျဖစ္သည္၊ သို႔ေသာ္လည္း သူေျပာလုိက္တာက " you are ပုတၱ၊ I am father. It is very different" ဟု ျဖစ္သည္၊ ကုလားေလးမ်ားကလည္း သူေျပာလိုရင္း အဓိပၸါယ္ကို သိသြားၾကသည္၊ ထိုေန႔မွ စၿပီး မေျပာင္ ေလွာင္ၾကေတာ့။
(၄) ထိုအၾကီးဆံုး ဦးဇင္းပင္ျဖစ္သည္၊ သူသည္ ကုိးရီးယား ေဒါက္တာယု ရဲ႕ ေခြးကေလး မိျဖဴကို ေကၽြးေမြးေစာင့္ေရွာက္ထားသည္၊ မိျဖဴဆိုတာ ခ်စ္စႏုိးနဲ႔ေခၚေသာ နာမည္ပါ၊ အိမ္ေမြး ေခြးျဖဴမေလးပါ၊ ေဒါက္တာယုက သူ႔အလုပ္ခ်ိန္ၿပီးရင္ လာေခၚသည္၊ မနက္ အလုပ္သြားလွ်င္ ေက်ာင္းသို႔ လာပို႔သြားသည္၊ တစ္ေန႔ ေဒါက္တာယု အလုပ္ၿပီးခ်ိန္ အလြန္ေနာက္ၾကသြားသျဖင့္ လာမေခၚျဖစ္၊ ထုိညက မိျဖဴေလးကုိ ထိုဦးဇင္းက ေျပာသည္၊ သူေျပာလိုတာကေတာ့ " မင္းကို လာမေခၚေတာ့ဘူး၊ အခန္းထဲေတာ့ အိပ္လို႔မရဘူး၊ အခန္းအျပင္မွာပဲ အိပ္ရမယ္၊ မင္းမွာ ေသးေပါက္တတ္တဲ့ ျပႆာနာ ရွိေနတယ္ " ဟု ျဖစ္သည္ ၊ သုိ႔ေသာ္ လည္း သူေျပာလုိက္တာက " မိျဖဴ you tonight go outside. not together your friends. you ရႈဳး ရႈဳး problem " ဟုျဖစ္သည္၊ သူေျပာေသာ စကားကုိ မိျဖဴေလး နားလည္ မလည္ေတာ့ မသိ၊ ေဘးမွ ၾကားရေသာ သူငယ္ခ်င္းမ်ားကေတာ့ ၀ါးကနဲ ရယ္ေမာၾကရသည္။
(၅) ထိုဦးဇင္းပင္ ၊ သူကေတာ့ ဒုိင္ခံ မင္းသားၾကီးေပါ့ေနာ္။ သူက မေၾကာက္တတ္ပါ၊ ေျပာရဲသည္၊ သူတစ္ဘက္သား နားလည္ေအာင္လည္း ေျပာတတ္သည္၊ တစ္ေန႔ ဟင္းခ်က္စရာ သြား၀ယ္သည္၊ ၾကက္ဟင္းခါးသီးကို အဂၤလိပ္လို ေမ့ေနသည္၊ မေျပာတတ္၊ ဆုိင္ရွင္ ကုလားက ပါဠိလိုေျပာဘို႔ စကားဆိုသည္၊ ခက္တာက ပါဠိလိုလည္း ေမ့ေနျပန္သည္၊ မထူးေတာ့သည္မို႔ ပံုစံဆြဲျပလုိက္သည္၊ ဆုိင္ရွင္ က ဘာသီးလဲဆိုတာကို သိသြားသည္၊ အဆင္ေျပသြားသည္၊
ေနာက္ၿပီး သံပုရာသီး ၀ယ္ဘို႔လုပ္သည္၊ ဟိ၊ ဒါကိုလည္း အဂၤလိပ္လို ေမ့ေနျပန္သည္၊ မထူးေတာ့သည္မို႔ ေဘးမွာရွိေသာ အသီးတစ္လံုးကို ေကာက္ကိုင္ၿပီး ကိုက္ျပဟန္လုပ္သည္၊ ၿပီး ခ်ဥ္သျဖင့္ မ်က္ႏွာရံႈ႕ မဲ့ သြားဟန္လည္း လုပ္ျပလုိက္သည္၊ ဆုိင္ရွင္နားလည္ သြားသည္၊ သံပုရာသီး ထုတ္ေပးသည္၊ အဆင္ေျပ သြားသည္၊
အဓိကက တစ္ဘက္သား နာလည္းဘို႔ပင္ မဟုတ္ပါလားဗ်ာ၊ အဂၤလိပ္စကားကို ေျပာသည့္ အခါတြင္လည္း ေၾကာက္မေနသင့္၊ ဂရမၼာကို ျဖစ္ႏုိင္လွ်င္ေတာ့ ပါတာေကာင္းသည္၊ သို႔ေသာ္လည္း ဂရမၼာကိုပဲ ကိုင္ေနလွ်င္ ၀ါက်ရွည္သည္၊ ထိုသို႔လည္း မေျပာသင့္လွ၊ တိုတိုနဲ႔ လုိရင္း ေရာက္မည့္ တစ္ဘက္သား နားလည္မည့္ စကားကိုသာ ေျပာသင့္လွသည္၊ ဂရမၼာ စည္းကမ္းနဲ႔ မညီေသာ္လည္း တစ္ဘက္သားနားလည္က ကိစၥၿပီးသည္၊ ကဲ ေတာ္ေတာ္ေလးလည္း စံုပါၿပီေနာ္။ အဓိက ေျပာခ်င္တာက " စကားေျပာျခင္းသည္ တစ္ဘက္သား နားလည္ဘို႔သာ အဓိက ျဖစ္သည္ " ဟူေသာ အခ်က္နဲ႔ " စကားေျပာျခင္းသည္ အေရးၾကီးေသာ အခန္းက႑ကမွ ပါ၀င္ေနသလို တစ္ဘက္သားနာလည္းႏုိင္မည့္ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေျပာဆိုႏုိင္ဘို႔ ေျပာတတ္ဘို႔လုိသည္ " ဟူေသာ အခ်က္ပင္ျဖစ္သည္၊ ကဲ ဒီေလာက္ပါပဲေနာ္ -------------
No comments:
Post a Comment